ما در تهران شاهد بیش از ۱۳ میلیون لیتر بنزین در روز هستیم این دقیقا مشابه کشورهایی است که اندازه ما جمعیت دارند. در واقع مصرف بنزین در یک کشور با یک شهر تهران ما مساوی است.
در شرایط فعلی، کشور با ناترازی بنزین مواجه است و آنطور که اعلام شده برنامهای نیز برای افزایش قیمت وجود ندارد لذا در این شرایط طبق اعلام کارشناسان تنوع بخشی به سبد سوخت و استفاده از ابزارهای غیر قیمتی میتواند راهکاری برای گذر از این شرایط باشد.
مدیرعامل پیشین شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: اکنون اگر بنزین را گران کنیم تنها نتیجهای که دارد اینکه دولت میتواند بدهیهای خود را تسویه کند، تورم هم بالا میرود.
کارشناس انرژی گفت: تغییر سقف بنزین آزاد تأثیر چندانی بر قاچاق سوخت ندارد،البته مدیریت مصرف سوخت مسأله ای حائز اهمیت است اما این موضوع به تنهایی نمیتواند منجر به جلوگیری از قاچاق سوخت شود.
شهریاری گفت: تصمیمی که دولت محترم راجع به کاهش سهمیه بنزین اتخاذ کرد، متأسفانه در استان سیستان و بلوچستان که وسعت آن به اندازه چند استان کشور است، مشکلاتی ایجاد کرده است.
در پی اظهارات اخیر علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، مبنی بر ذخیره 6 ماه بنزین سهمیه ای 1500 تومانی، روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ضمن تایید آن گفت: از ابتدای بهمن ماه ذخیره بنزین سهمیه ای 1500 تومانی از 9 ماه به 6 ماه تغییر یافته است.
عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: گرانی بنزین مدنظر برای پرمصرفها است، نه برای عموم مردم. چند و چون سهمیه اول و دوم که چقدر باشد، مورد بحث است. گرانی بنزین بر مازاد سهمیه اول و دوم قرار هست اتفاق بیفتد.
براساس شنیدهها، جمعبندی دولتیها در فصل بهار به این صورت بود که بنزین نرخ سوم با قیمت هر لیتر ۸۰۰۰ تومان عرضه شود تا پرمصرفهایی که بیشتر از سهمیه یارانه و سهمیه آزاد در نظر گرفته شده بهازای هر خودرو مصرف دارند، مصرف مازاد خود را به نرخ ۸۰۰۰ تومان تهیه کنند.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: ساز و کاری لحاظ شده است تا هیدروژن به عنوان یک سوخت پاک در کنار بنزین و سیانجی قرار بگیرد، البته برای این کار قیمتگذاری حامل های انرژی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.
درحالی که آمار رسمی از میزان واردات بنزین به کشور وجود ندارد، رئیس اداره استاندارد شهرستان چابهار از نمونهگیری محموله بنزین وارداتی از بندر چابهار خبر داد.
کنترل مصرف بنزین از دو راهکار قیمتی و غیر قیمتی امکانپذیر است که با اعمال کاهش سقف سهمیه بنزین آزاد به نظر می رسد دولت سیاست غیر قیمتی را برای کنترل مصرف در نظر گرفته است.